I Uppsala håller en ny fotbollsarena på att ta form. Studenternas IP kommer att bli Sveriges första HBTQ-diplomerade arena och alla, oavsett bakgrund eller färg på klubbmärket ska vara välkomna. I anslutning till arenan har Nordic Wellness öppnat ett nytt gym där alla inte är välkomna på samma villkor.

Efter ett möte med Nordic Wellness fick representanter från Dalkurd beskedet att medlemmar från vårt A-lag inte skulle få möjlighet att träna på gymmet vare sig med egna träningskläder, där vårt namn och klubbmärke är synligt, eller få ha med sig egna instruktörer. Anledningen, enligt företaget, ska vara att övriga medlemmar på gymmet skulle kunna bli avskräckta av vår närvaro. Detta gäller dock inte för övriga elitföreningar i staden som tränar på samma gym och som är välkomna att vistas på gymmet under helt andra villkor och förutsättningar än oss.

Vi har full förståelse för att det finns omständigheter som gör att vårt A-lag inte kan träna tillsammans då det kan bli hårt tryck i gymmet under vissa tider på dygnet. Men de representanter från Dalkurd som närvarade vid mötet med Nordic Wellness upplevde att de blev oerhört oprofessionellt bemötta och kände sig ovälkomna på grund av vilka de är och vilken förening de representerar, snarare än någon annan anledning. Därför kommer Dalkurd inte att godta det erbjudandet som man har fått, på grund av att våra spelare inte kommer att vara tillåtna att visa sin föreningstillhörighet genom att bära vårt klubbmärke öppet på gymmet. Med anledning av det oprofessionella bemötandet mot vår förening, uppmanar vi därför alla våra medlemmar och supportrar att välja medlemskap hos andra gym än Nordic Wellness.